עבודתו האמיתית של הפזמונאי, אם כי היא נראית בדרך כלל באמצעות המילים - הינה ממש לא המילים אלא הדברים הקורים מאחוריהם. בין אם במבנה השיר, אורך שורותיו ובפרמטרים הטכניים הלו ובין אם
במרקם ההבנה העשיר הבלתי מפוענח אשר "יוצא" כמתוך השיר אל חיי היומיום. קיים משהו בשיר אשר נתפס ציבורית : בין אם העניין הוא התוכן, קליעתו לתחום כתיבה שאף אחד אחר עדיין לא כתב עליו לפניו, ובין אם בדייקנות העברת הדברים המוצעים בתוכן, אשר מצטיירים ביתר קלות על דימיונם של האנשים.
דבר מופלא בפני עצמו הינו המשך ההצלחה של השיר, אשר נראה כלא תלוי כלל וכלל בתקופת הזמן שבה שוחרר השיר לרדיו. ישנן דוגמאות רבות לפזמון שהוטמע לתודעה הציבורית בסרט כלשהו, אולם שגם לדורות הבאים לאחר תקופת זמן זו, בהחלט נגע ושהמשיך להינשא מעל גלי האתר עשרות שנים רבות אחר כך. לכן, הדבר מעיד על מקור הצלחה הטמון בשיר עצמו.
חשיפת ופענוח הסיבות האמיתיות למצוי בפזמון כוללים צורך לצבור ידע רב ועמוק בהעברת עין בוחנת
ואוזן קשובה לפזמונים רבים למדי. בבחינה עמוקה דיה שלהם תימצאנה נוסחאות ברורות ונוצצות הנראות בבירור לאנשי מקצוע. הדבר גלוי לכל היודע לנתח זאת. קיימים נושאים מסוימים אשר פונים
לצורך שכבות גיל שונות בתכנים ספציפיים ובמידה ודבר זה לא מתרחש הרי שבלחן עצמו קיימת סדירות הרמונית יפה הנוגעת בלבבות ומעוררת תחושה כלשהי.
אף אם הצלחת הפזמון לא נמצאית בניתוח המלל או בנגיעת התוכן ספציפית לצורך קיומי בפסיכולוגיית ההאזנה , הרי שעדיין ניתן יהיה למצוא את המפתח להצלחת הלהיט בנוסחת נעימות ההאזנה אליו. שכן, היות וקיימים כה הרבה פזמונים בשוק, תמיד יתקיים הצורך בקיום מספר פזמוני "ריפוד" ו"מילוי" של הנעימות המתבקשת המוכרת המושמעת בין השמעת הלהיטים התקופתיים החדשים.
הנאת שמיעת שירים תמיד הייתה צורך ציבורי לוהט ומשום מה נראה כי על אף חלוף הזמן עדיין לא יבשה באר המצאת וכתיבת פזמונים מצוינים. כף ידם של מלחינים רבים עדיין נטויה וכך גם ליבם וקשבם אל רחשי לב הציבור. ידע כתיבת פזמונים מנצחים או שלאגרים - להיטים מוכר וידוע לכל פזמונאי מנוסה היודע כי הן דיאלוג נכון עם פסיכולוגיית המאזין והן הצטיירות נכונה של מילים יפות מובילים לסיכוי כלשהו להיות במרכז ההשמעות. אך אם הפזמון ימשיך מרגעים אלו אל תוך הנצח , זאת הוא אף פעם לא ידע. מה שכן, הוא יוכל תמיד לנסות למקסם את הצלחת תוצריו באמצעות היצמדות לעקרונות הקלאסיים של כתיבת פזמונים נעימים ופופולאריים.
פזמון טוב נולד לרוב במהירות וללא תכנון רב מוקדם. ככזה הוא מייצג שיקוף נאמן של הלך רוח פנימי היוצק לתוך המילים הקטנות והסתדרותן קשר ישיר לפסיכולוגיית הכותב - הפזמונאי. ברק זה של יצירתיות טומן בחובו את סודות פיצוח כתיבת הפזמונים המהנים ביותר. בעת כתיבת פזמון עם לבטים רבים, חזרות ומחיקות, נעלמת רוח הכיף שתעבור לאוזני ולדימיון המאזינים. המנגינה לרוב טמונה אוטומטית ברגעי כתיבה טהורים אלו של חוסר השקעת מחשבה. הפזמונאי למעשה כאילו שר את השיר לעצמו במיידי ולהיט חדש מהיר - עשוי להתהוות.
עבודתו האמיתית של פזמונאי הינה לחזק את הקשר שבין תחושותיו לניסוחן של אלו למילים קטנות ומדויקות ובעושר של סגנון ואף באופן מיידי. מבלי תיווך השכל (או רק מעט). תפקידו האמיתי של פזמונאי הוא להיות רגיש מאד לדקויות של הרגשה ולהתנגנות של מוזה שבבזק , כמעט ללא תיווך החשיבה - מבליחה הקרמות מיידית של מילים לנוסחאות פזמון - להיט.
אין דרך אחרת להנדס פזמון - להיט מלבד להוציא אותו במיידית אחת ושתיים מתוך בית חרושת הדימיון,
ומשם באמצעות חייט (מלחין טוב) - אל אוזניו של ההמון !
פזמונאי פופולארי - תפקידו האמיתי הינו להיות בן אדם בין אנשים, רגיש מאד באוזנו ובליבו כדי לקלוט בהם מיהם ומהם, מהם כאביהם ושאיפותיהם ולחציהם ביומיום - כל זאת , כדי להצליח לחלץ בעבורם היטב וכבאחת ניסוח מושלם לייצג את מחשבותיהם שלהם. הוא רק המנסח של רגשותיהם, של הלמות ליבם החפץ בפיזום תכנים השטים בתוך הנפש תדיר. פזמונאי פופולארי , בניגוד לשאינו כזה , רגיש ביותר להבנות אלו ולכן מצליח לייצר פזמונים שיהיו להיטים ברדיו.
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)
http://www.arikshani.co.il
התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).